Wednesday, December 5, 2018

BBM3410/18: Video One Shot

Assalammualaikum.

Video One shot mempunyai tiga jenis. Antaranya:

1) One Shot One Layer.

Dalam video one shot one layer terdapat perbezaannya. Di mana camera haruslah diletakkan pada satu bahagian sahaja. Ini bermaksud, camera tersebut tidak boleh bergerak. Selain itu, di dalam camera tersebut mestilah ada pergerakkan keluar dan masuk. Hal ini kerana ia membantu menampakkan lagi cara one shot dan setiap pergerakkan haruslah sama iaitu dalam satu kumpulan. 



2) One Shot Two Layer.

Manakala, dalam video one shot two layer. Camera juga perlu diletakkan di satu tempat sahaja tanpa menggerakkan camera. Namun perbezaannya adalah, di hadapan camera memerlukan penyanyai dan di belakang memerlukan pelakon. Pelakon tersebut mesti melakonkan jalan cerita yang membawa maksud bagi lirik lagu. Walau bagaimanapun, pelakon haruslah duduk berkelompok. Contohnya, kelompok A sedang melakon watak mengikut lirik dan kelompok B haruslah beku supaya ia kelihatan two layer. Akhirnya, anda mesti pastikan melakukannya di ruang tertutup seperti dewan, bilik dan sebagainya.


3) One Shot Three Layer.

Kemudian, one shot three layer pula mestilah dilakukan di bahagian terbuka. Hal ini kerana ia memerlukan pergerakkan yang tidak dirancang. Seperti pergerakkan pokok, kereta lalu lalang dan sebagainya. Akhirnya, dalam video tersebut juga mesti dilakonkan mengkuti jalan cerita lirik lagu.





No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : FACEBOOK

Assalammualaikum. Hai bertemu kita sekali lagi. Prof aku ne macam-macam.  Semua media sosial wajib post. Jawapannya "R...